Äppelbröd med kardemumma och kanel

 
Bull-Madde. Brödbaket är fortfarande i full gång i hushållet Björk/Kinnman. Jag finner det som sagt som terapi, testa ni som inte gjort det.
 
Igår upptäckte jag att mina favoritäpplen, Åkeröäpplen, hade tappat krispet. Smaken var fortfarande där men eftersom jag är jävligt kräsen med allt jag stoppar i munnen dög det inte. Jo, alltså jag åt upp det jag hade tagit men jag hade ett par tråkiga kvar. I alla fall, därför bestämde jag mig för att göra ett äppelbröd. (Brödmani) Här har ni receptet!
 
 
Äppelbröd med kardemumma och kanel
 
1 dl rågsurdeg
1,5 dl vatten
2 dl rågmjöl
 
2 dl vatten
2 dl havregryn
1 dl vetekli
4 dl vetemjöl special
½ dl mörk sirap
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malen kanel
1-2 skalat och rivet äpple
1 msk salt
 
På kvällen dag 1: Börja med att blanda surdegen med 1,5 dl vatten och 2 dl rågmjöl. Täck med plastfilm och låt stå på ett varmt ställe under natten, 22-25 grader.
 
På morgonen efter är grunden härligt bubblig, lite skummig och chokladmousse-aktig i konsistensen. Blanda i resterande ingredienser utom saltet, lite i taget. Jag måttade egentligen inte utan höftade av det jag hade och blandade i lite i taget tills jag fick en härlig, men ganska lös, deg.
 
Nu får degen vila under plast igen på ett varmt ställe. För bästa resultat nu ska man nu "dra och vika" - ungefär som när du viker ett eget kuvert - degen ungefär var 20-30:e minut i ett par timmar. Ha i saltet i den sista vikningen. Glöm det för guds skull inte! Låt sedan degen jäsa och vila resten av dagen. Eller allra helst över natten om tiden finns. Jag hade inte tålamod nog utan bakade precis av brödet.
 
Detta gjordes i en riktigt het ugn, 260 grader, med några isbitar i botten på ugnen i först en kvart, efter det luftade jag ut ångan och sänkte ugnen till 200 grader. Där fick det stå i 30 minuter till och dofta efterrättsgott för att sen svanla på galler. Ah just det, jag bakade brödet i en smörad och havregrynsbröad 2-litersform.
 
 
 
Ahh, nu blev jag i alla fall sugen själv och måste ta en varm skiva med massor av smör.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0